VEPA metoodika rakendamise tunnustus

Loomise kuupäev 12.04.2023
Kas teadsid, et Tervise Arengu Instituut rakendab Eesti koolides VEPA (lühend väljendist „veel paremaks“) käitumisoskuste mängu, mis aitab õpetajal tulla klassi kui tervikuga toime, ilma et ta peaks igale korrarikkumisele eraldi reageerima. VEPA-mäng koosneb elementidest ja märguannetest, mille kasutamine õpetab lapsi paremini oma käitumist valitsema.
Mängu rakendatakse Eestis juba õppeaastast 2014/2015. Tänaseks on seda rakendanud 165 kooli, neist 31 on Tallinna koolid.
 
Siinkohal täname meie koole, kes on panustanud laste riskikäitumise ja vaimse tervise probleemide ennetusse:
Tallinna Lilleküla Gümnaasium, Tallinna Läänemere Gümnaasium, Tallinna Mahtra Põhikool, Tallinna Mustamäe Gümnaasium, Tallinna Mustamäe Reaalgümnaasium, Tallinna Mustjõe Gümnaasium, Tallinna Õismäe Vene Lütseum, Tallinna Pelgulinna gümnaasium, Tallinna Pääsküla Kool, Tallinna Rahumäe Põhikool, Tallinna Saksa Gümnaasium, Tallinna Südalinna Kool, Tallinna Tondi Põhikool, Tallinna Tõnismäe Reaalkool, Tallinna Toomkool, Lasnamäe Vene Gümnaasium, Lasnamäe Põhikool, Tallinna Laagna Gümnaasium, Tallinna Kuristiku Gümnaasium, Tallinna Kunstigümnaasium, Tallinna Kristiine Gümnaasium, Kadrioru Saksa Gümnaasium, Tallinna Järveotsa Gümnaasium, Tallinna Juudi Kool, Jakob Westholmi Gümnaasium, Haabersti Vene Gümnaasium, Tallinna 53. Keskkool, Merivälja Kool, Emili Kool, Avatud Kool ja Audentese erakool.

Rahvusvahelised uuringud on näidanud, et ennetus on riigile odavam kui sotsiaal- ja terviseprobleemide tagajärgedega tegelemine. Välja on arvestatud, et iga tänasel päeval ennetusse investeeritud euroga on tulevikus võimalik hoida kokku keskmiselt kümme eurot tervishoiu-, sotsiaal- ja õiguskaitseasutuste kuludelt.

Ennetus on oluline inimese elukaare igas etapis, aga kõige mõjusam on riskikäitumise ja vaimse tervise probleemide ennetus laste ja noorte hulgas. Noorte tervise ja heaolu mõjutamiseks puudub üks konkreetne „võluvits“. Positiivne vaimne tervis, head enesekohased ja sotsiaalsed oskused, toetavad vanemlikud oskused, hooliv ja turvaline haridusasutus, lapse tugev side kodu ja kooliga, teenuste olemasolu ja kättesaadavus kogukonnas ning ühiskonna hea organiseeritus vähendavad terviseprobleeme ja riskikäitumist.

Just seetõttu on riik teinud koolidele kättesaadavaks tõenduspõhise VEPA metoodika, et läbi laste eneseregulatsioonioskuste arendamise vähendada probleemset käitumist (sh riskikäitumine, uimastite tarvitamine, õigusrikkumised jm), vaimse tervise probleemide kujunemist ning kasvatada terveid ja teistega arvestavaid täiskasvanuid.

Ennetustöö peab olema valdkonnaülene ja tulemuste saavutamiseks on oluline kõigi osapoolte (riigiasutused, omavalitsused jt teised ennetusega seotud organisatsioonid) panus ja koostöö. Siinkohal tahame tänada koostööpartneritest kohalikke omavalitsusi ja koole, kes on panustanud enda ressurssidega, et VEPA metoodikaga alustavad õpetajad saaksid esimesel VEPA-aastal mentoritelt tuge.

Tallinna Haridusamet

Viimati muudetud 12.04.2023.